Å få økonomien til å gå rundt i et nabolagshus er ofte en av de største utfordringene – og dermed viktig å finne en god løsning på. Mange nabolagshus ønsker å være åpne og inkluderende, med lave priser eller gratis aktiviteter. Samtidig er det begrenset med offentlig støtte til drift, og de fleste stiftelser prioriterer prosjekter fremfor faste kostnader.

Her finner du en trinnvis oversikt over vanlige kostnader, ulike måter å finansiere drift på – og hvordan du kan bygge en bærekraftig modell med flere bein å stå på. Målet er ikke én perfekt løsning, men en miks av tiltak som til sammen gir trygghet og fleksibilitet over tid.

  • Steg 1: Få oversikt over kostnadene

    Kartlegg faste og variable utgifter:

    • Husleie og felleskostnader (strøm, internett, vask)

    • Vedlikeholdskostnader (særlig i eldre bygg)

    • Lønn til ansatte (heltid, deltid eller delt mellom partnere)

    • Kostnader til aktiviteter og programinnhold

    Verktøy: Arbeidsdokument kostnader og muligheter for kostnadsreduksjon.

    Steg 2: Skap inntekter

    Kombiner ulike inntektsstrømmer for å gjøre økonomien mer robust:

    • Leieinntekter (kontor, møterom, arrangementer)

      Differensier gjerne prisene for formålsnære aktører.

    • Billettsalg og arrangementinntekter.

      (for aktiviteter det er naturlig å ta betalt for.)

    • Kafé/servering

      Selvdrift eller samarbeid med ekstern aktør.

    • Salg av tjenester/produkter

      Som kurs, fasilitering, utleie av utstyr m.m.

    Steg 3: Utforsk annen finansiering

    • Beboerbidrag – f.eks. 1 kr per dag per leilighet fra borettslag

    • Partnerbidrag – årlige bidrag fra offentlige/private partnere

      📎 Les mer om næringslivssamarbeid

    • Sponsing – utstyr eller støtte til enkeltarrangement

    • Folkefinansiering – se Fundraising Norge, Spleis.no, Bidra.no

    Steg 4: Reduser kostnadene

    Noen tiltak som går igjen blant hus som lykkes:

    • Gratis eller redusert husleie.

      F.eks. avtale med kommune eller eiendomsutvikler

    • Stillinger delt med partner:

      Kommune, organisasjon, bydel

    • Frivillig bemanning:

      Helt eller delvis drift og aktivitet

    • Selvorganisering blant brukere/leietakere

    • Teknisk drift dekket av utleier/partner

    • Ungdomsjobber eller arbeidstrening som del av driftsmodellen

    Verktøy: Arbeidsdokument kartlegging av inntekter, tilskudd og annen finansiering.

    📌 Se eksempler fra Startblokka Linderud, Forandringshuset Bergen, Petersborghuset på Ensjø

    Steg 5: Søk støtte og tilskudd

    Alle nabolagshusene vi har studert har mottatt tilskudd i løpet av sin levetid. Det finnes både prosjektmidler, flerårige tilskudd og lokale ordninger.

    Verktøy:

    Vil du gjennomføre en egen workshop med tema økonomi? Her er en mal som kan printes ut.

  • Praktisk eksempel fra Biermannsgården

    Med utgangspunkt i å overta drift og økonomi fra avtroppende part. Se budsjett for 2025 her.

    Steg 1: Få oversikt over kostnadene

    • Gjennomgikk regnskap og bilag fra de siste 2 årene 

    • Gjorde estimat på fremtidige kostnader på essensielle tjenester og kostnader

    • Innhentet tilbud på nye kostnadspunkter (minimum 2 alternativer)

    Steg 2: Skap inntekter 

    • Forenklet eksisterende inntekter ved å redusere antall administrative leieforhold ved å slå sammen like aktører til felles leietaker

    • Utviklet differensierte priser for formålsnære aktører og naboer. Legge disse prisene litt under markedspris og heller øke priser for ikke-formålsnær aktivitet

    • Avsette deler av arealet til permanente leietakere innenfor formål

    • Senke terskel for utleie i tidsperioder der målgruppen er på skole og barnehage

    Steg 3: Utforsk annen finansiering

    • De Biermannske Legater eier tomten hvor nærmeste borettslag er plassert. Dette borettslaget betaler årlig festavgift.

    • Tilskudd til rehabilitering av gamle bygg er enklere å få enn midler til drift og vedlikehold av samme bygg. Rehabilitering reduserer vedlikeholdskostnader.

    Steg 4: Reduser kostnadene

    • Gjennomgikk eksisterende kostnadspunkter fra steg 1 og innhent nye tilbud og/eller forhandle med nåværende leverandører

    • Vi reduserte f.eks. offentlige avgifter ved å fjerne en søppeltømming og få bygget under liste over trebygg hos brannvesenet som ga fritak for abonnementsavgift

    Steg 5:Søk støtte og tilskudd

    • Gjennomgikk eksisterende kostnadspunkter fra steg 1 og innhent nye tilbud og/eller forhandle med nåværende leverandører

    • Funnet noen tilskuddsordninger for relevante prosjekter/tiltak og sikre en %-del av tilskudd til å dekke administrasjon og drift - f.eks. hageprosjektet og nabolagsutviklere.

  • Bruk disse ressursene for å finne ordninger som passer:

  • Her finner du vår kunnskapsbank som går enda mer i dybden på metoden, intervjuer og eksempler.
    Er det noe du savner? Gi oss beskjed!