Før du setter i gang med nabolagshus-prosjektet ditt, er det viktig å finne ut hva nabolaget ditt trenger. Det handler ikke bare om hva du har lyst til å lage – men hva som faktisk mangler, savnes eller ønskes i området. Denne delen gir deg en trinnvis “oppskrift” for å kartlegge behov, teste ideer, og finne ut hvem huset skal være for – slik at du utvikler noe som treffer.
En grundig behovskartleggingen kan gi nyttig materiale som kan brukes inn i søknader, se eksempel for Biermannsgården.
-
Steg 1:Kartlegg formål og målgruppe
Her er noen grunnleggende spørsmål som vi bruker når vi lager samlinger for ildsjeler som vil starte opp eller videreutvikle et nabolagshus.
Steg 2: Kartlegg behov
Det finnes mange måter å jobbe på for å kartlegge behov. Kommunen/bydelens nettside er et bra sted å starte. Finnes det for eksempel en sosiokulturell stedsanalyse der?
En lavterskel måte å kartlegge behov er å kalle inn til et åpent møte i lokalmiljøet, for eksempel et bygdemøte, for å få kjennskap til lokale behov.
Steg 3: Endringsteori/hypotese
Dere bør forberede og presentere hva dere allerede vet, og ha formulert spørsmål dere vil ha svar på. Ha gjerne noen hypotester/teorier dere vil teste ut og få avklart om disse må justeres. F.eks: “det er alt for få tilbud til eldre på dagtid i vårt lokalmiljø”, eller “det finnes ikke nok forsamlingslokaler for frivillige lag og foreninger”. Her kan du feks bruke en fremtidsøvelse for å komme frem til endringsteorien.
Steg 4: Undersøk
Uformell dialog med nøkkelpersoner - mye verdifull informasjon kan deles over en kopp kaffe eller te. Folk liker å dele innsikt og erfaringer - spør om råd! Slik samtaler fungerer veldig godt for å teste ut ulike ideer, skape engasjement for prosjektet og få tips til hvem andre man bør snakke med.
Digital spørreundersøkelse - Det finnes mange gratis nettbaserte løsninger for dette. F.eks google En slik undersøkelse kan deles i sosiale medier, sendes til borettslag, idrettslag, skole, osv. Her må dere stille spørsmål dere trenger svar på.
Kvalitative intervjuer - her lager dere et sett med spørsmål og intervjuer ulike personer i nabolaget. Her finner du en guide til hvordan lage en god intervjumal.
Steg 5: Teste
Kartlegge reelle behov gjennom å teste aktiviteter og innhold. Det er ofte et gap mellom det folk sier de vil ha, og det de faktisk velger å delta på. Å teste ulike aktiviteter og løsninger før dere bestemmer dere for en retning er derfor veldig ofte lurt.
-
De Biermanske legater har vedtektsfestet formålet til gården, at det skal være til nytte for barn og unge. Derfor startet Biermannsgården behovskartleggingen med å
1. Definere opp formålet og målgruppen ved å
2. Undersøke i hvilken aldersgruppe blant barn og unge det er størst behov gjennom bydelsundersøkelser og samtaler med nabolag og nøkkelaktører. Slik fant de raskt ut at det spesielt manglet tilbud for barn og unge mellom 10 - 15 år.
3. Endringsteorien var at ved å fylle Biremannsgården med åpent og gratis (allsidig) tilbud vil man kunne dekke et behov for spesielt barn som vokser opp i blokker i nærheten av Biermannsgården og ikke har mye gratis tilbud.
4. I dialog med Sagene bydel, lokale samarbeidspartnere og aktivitetspartnere fikk Biermannsgården bekreftet teorien sin og satte i gang med5. Å teste aktiviteter og programmer på Biermannsgården for målgruppen mellom 10-15 år som bekreftet hypotesen. Dette ga grunnlag for å søke ny finansiering med godt grunnlag for å vise et tydelig behov.
-
Barnetråkk: Et verktøy for å involvere barn og unge i behovskartlegging
DOGA har en oversikt over en rekke ulike verktøy for innsikt og medvirkning
For digitale undersøkelser: Google Forms
Eksempel på sosiokulturell stedsanalyse: Høyda i Moss
Øvelse for å komme fram til formål for huset: Framtidsøvelsen
Eksempler på prosjektbeskrivelser:
-
Her finner du vår kunnskapsbank som går enda mer i dybden på metoden, intervjuer og eksempler.
Er det noe du savner? Gi oss beskjed!